Alla elbilar och hybridbilar som använder elmotor har ett mindre eller större batteripaket bestående av litiumbatterier.
De rena elbilarna har det största batteripaketen på mellan 25-100 kWh.
Plug-in-hybrider använder mindre batteripaket på mellan 5-25 Kwh även om det finns vissa hybridbilar som har ett batteripaket på uppåt 50 kWh.
Alla dessa bilbatterier är uppbyggda av många små litiumbatterier som har seriekopplats och parallellkopplats.
Elbilarnas batterier är oftast uppbyggda av hundratals eller tusentals 18650, 20700 eller 21700-litiumbatterier. Teslas Model S på 85 kWn har totalt 7104 battericeller av storleken 18650 och av typen Litiumnickelkoboltaluminiumoxid - NCA. Nissan Leaf och en del andra använder prismatiska litiumjonbatterier av Litiummanganoxid eller Litiumnickelmangankoboltoxid.
Build a DIY ebike battery from 18650 cells
Gör ett batteripaket till elcykeln för 500 kr
För ett driva en elbil 10 km kan nar räkna med att det krävs cirka 2 kWh.
Vill man ha en elbil eller ledhybrid som kan gå 200 km bör man då ha ett batteripaket på minst 40 kWh.
Teslas batterier till Tesla Model S har en energidensitet på cirka 250 Wh/kg på sina 90 kWh litiumbatteripaket vilket innebär att de väger omkring 360 kg.
Detta kan jämföras med Nissan Leaf som har en energidensitet på bara 100 kW/kg för sina batterier på 30 kWh som ger en vikt på cirka 300 kg.
Här kan du hitta mer intressant information och relevant fakta om litiumbatterier men också en del kul och lustiga saker gällande batterier som är uppbyggda av litium.